HOME

Downloaden Installeren Instellen Objecten Sloodle 2.0 Contact

Sloodle logoOBJECTEN

Sloodle heeft een aantal standaard objecten die samen in een box op de sim "Chatterdale" (secondlife://virtyou.com:11002:Chatterdale/48/245/23) te  vinden zijn.  Wanneer op deze box geklikt wordt verschijnt er in de INVENTORY een map met de naam Sloodle4OpenSim - 12.2010

In deze map zitten...


SNEL AAN DE SLAG MET SLOODLE 1.0 OBJECTEN
Als Moodle en Sloodle correct op de server zijn ge´nstalleerd en geconfigureerd kunnen de objecten binnen de virtuele omgeving gebruikt worden. 



Maak een Moodle course

- Administration > Courses (op de eigen Moodle homepage)
- Add/edit courses
- Geeft de cursus een naam en laat verder alles default

 


Voeg de "Controller" module toe in de Moodle cursus
- Klik op Turn editing on in de nieuwe Moodle cursus
- Add an activity... pulldown menu
- Klik op SLOODLE Controller
- Vul een naam en een beschrijving in (verplicht maar niet belangrijk)
- Klik op Save and return to course


Plaats de SLOODLE Objecten
- Haal de objecten in-world van het Digischool eiland van virtyou via onderstaande link:
   secondlife://virtyou.com:11002:Chatterdale/48/245/23
 
 daar staat een box met alle basis Sloodle objecten,
  wanneer op deze box geklikt wordt verschijnt er in de INVENTORY een map met de
   naam Sloodle4OpenSim - 12.2010.

   Of installeer de OAR met de totale Sloodle set 1.0.
- Zet de avatar's group gelijk aan de groep van het land
- Rez de SLOODLE objecten


Sluit Moodle aan op OpenSim
Er zijn twee manieren om een Sloodle object op de Moodle te koppelen.
1) Web Configuratie, of
2) de Notecard Configuratie.
De Web configuratie methode is nieuwer en wordt vanwege veiligheid en eenvoudige handeling aangeraden. Maar omdat OpenSim onstabiel kan zijn en geregeld moet worden gereset, is het misschien handig om toch de Notecard configuratie te gebruiken. Een kwestie van uitproberen.

Koppelen aan Moodle via WEB CONFIGURATIE
Als op een Sloodle object wordt geklikt verschijnt de tekst: "Waiting for Moodle site address" boven het object. Er wordt gevraagd om het internetadres waar de Moodle te vinden is. Typ deze in de chat.
(voorbeeld: http://mijnsite.nl/moodle)

Vervolgens verschijnt er rechtsboven in de viewer een blauw pop-up venster: Load web page

Wanneer er op Go to page geklikt wordt zal in een webbrowser de Moodle pagina worden geopend waar dit object kan worden geautoriseerd. 

Kies de SLOODLE Controller van de gewenste cursus en klik op Submit
 


 

 

Op de volgende pagina wordt aangegeven dat het object succesvol is geconfigureerd. Ga nu terug naar de virtuele omgeving en klik nogmaals op het object.
Er verschijnt rechtsboven weer een blauwe pop-up waar de configuratie kan worden gedownload door op 1 te klikken.

 

 


Koppelen aan Moodle via NOTECARD CONFIGURATIE
De Sloodle 1.0 objecten kunnen ook via een notecard worden geconfigureerd. Dit is een 'sloodle_config' notecard formaat die op de Moodle pagina's te genereren is. Gebruik een van de volgende methoden om een notecard te maken.

  1. Ga op de Moodle pagina naar de gewenste cursus en klik op de Sloodle Controller.
     
  2. Er verschijnt dan een pagina waarin het object gekozen kan worden waar een notecard voor gemaakt moet worden.


     
  3. Klik op het gewenste object, scroll naar beneden en klik op GENERATE NOTECARD
     
  4. Er verschijnt dan een pagina waarin de gegevens voor de notecard worden aangegeven.


     

  5. Kopieer de tekst.
     
  6. Het Sloodle object kan in zijn 'content' al een 'sloodle_config' notecard hebben. Mocht dit zo zijn dan kan deze worden ge-edit om de tekst van de Sloodle notecard set-up pagina toe te voegen. Als de card niet te editen is, verwijder deze dan en maak een nieuwe.
     
  7. Het Sloodle object kan ook een 'sloodle_config_sample' notecard bevatten. Deze kan ook ge-edit worden en de naam aangepast worden naar 'sloodle_config'.
     
  8. Als vorige opties niet voor handen zijn maak dan een nieuwe notecard in de Inventory (Klik-rechts op de "Notecards" map en kies "New Note"). Geef de nieuwe notecard de naam 'sloodle_config' en plak de configuratie tekst in het bestand. Edit het Sloodle object en sleep de  notecard van de inventory naar de 'content' van het object.

Standaard objecten (Klik op het object om naar de uitleg te gaan)

PresenterQuiz chair  Quiz pile

Choice horizontal Choice verticalChat loggerToolbar lite

Meta glossaryPicture glossaryPrim drop Vending machineToolbar giverRegistration booth
 Password reset (niet nodig)Login zone (niet te gebruiken)    


Extra objecten (nog niet ge´mplementeerd in OpenSim)

Let op: Download hiervoor ook de Sloodle add-ons software voor de server: addons.zip

Award System Award System

 

Creative Commons Licentie
2012 Nick Zwart

Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie